Astım Nedir ? Astım Belirtileri, Nedeni ve Tedavisi

Astım  hava yollarının iltihaplanması ve kaslarının kasılmasıyla oluşan geri dönüşümü olan bir kronik hastalıktır.Astım kendini en sık nefes darlığıyla göstermektedir.Astım çocuk ,genç ve yaşlı insanlarda görülebilmektedir,çocuk döneminde görülen astım ileriki yaşam dönemlerinde de devam etmektedir.

Astım krizleri genelde sabaha karşı olmaktadır.Astım krizi sırasında nefes almakta zorlanma ve yardımcı solunum kaslarının da solunuma katılmasıyla nefes almaya çalışılabilmektedirler.Astım hastaları astım krizlerinde nefes alırken pek zorlanmazken  nefes verirken yani ekspirasyon yaparken oldukça zorlanmaktadırlar.

Astım hastalığına sebep olan birçok faktör vardır bunlardan en önemli olanları alerji,genetik faktörler önemli rol oynamaktadır.çocukluk döneminde geçirilmiş olan bir akciğer enfeksiyonu  yada alerjik nefes darlığı ilerisi dönem için astım için oldukça yüksek bir risk faktörünü oluşturmaktadır.

Astım belirtileri nelerdir ?

Astım krizi sırasında nefes darlıgı en çok görülen semptomdur.astımın şiddetine göre nefes almakta zorlukta değişmektedir.Ciddi astım krizlerinde hasta yatağa uzanamaz bir halde cildi mavimsi bir renk almış olarak görülmektedir.Bunun nedeni ise  nefes zorluğu nedeniyle dokulara giden oksijenin azalmasıdır.

Astım hastalığında alerji önemli bir rol oynamaktadır.Alerjik astımı olan hastalar genelde ev tozları,yün ,odun talaşı,kuş tüyü gibi etkenlere karşı oldukça hassastırlar bu etkenlere maruz kaldıklarında astım krizine girebilmektedirler.Bir diğer astım krizi nedeni ise ilaçlardır ,diger alerjen maddelere göre daha az rastlansa da bazı hastalarının astım krizine sokabilen bir durumdur.İlaçlardan özellikle aspirin astım krizlerine neden olabilmektedir.Bundan dolayı astım hastalarının çok mecbur kalmadıkça hiç aspirin kullanmamaları daha doğru olmaktadır.

Astım krizleri en çok ilk bahar ve sonbaharda görülmektedir bunun nedeni ise özellikle ilk bahar aylarındaki polenlerin alerjiye neden olmasından dolayı oluşan astım krizleridir.Son bahar döneminde de ağaç tozları ve akciğer enfeksiyonları astım krizini tetikleyebilmektedirler.Astım hastaları bu iki dönemde oldukça dikkatli olmaları gerekmektedir.

Astım tedavisi nasıl olur ?

Astım tedavisi temel olarak iki ayrılmaktadır.bir akut astım ataklarında yapılacak tedaviler ve diğeri atakları önlemek için kronik dönem için gereken tedaviler.Akut astım ataklarında ilk verilen ilaç bronşları gevşeten ve hava akımını kolaylaştıracak olan b2 agonistler verilmektedir özellikle salbutamol gibi b2 agonist ilaçlar verilmektedir.astım krizinin şiddetine göre ek tedavi verilmektedir.bunlara kortikostreoidler,antikolonerjikleride sayabiliriz.

Sonuç olarak astım hastalıgı kronik bir hastalıktır,astım krizleri dışında astım hastası normal bir bireyin yapacağı her işi rahatlıkla yapar anca astım krizine neden olabilecek faktörlerden uzak durması onun faydasına olacaktır.

Share

& Comment

0 yorum:

Yorum Gönder

Yorumunuz için teşekkürler

 

Copyright © 2015 bilgido™ is a registered trademark.

Designed by Templateism. Hosted on Blogger Platform.